written by
Elke Lenders

Meisjes houden ook van wetenschap en techniek

2 min read

De start van het nieuwe schooljaar is intussen goed verteerd. Leerlingen hebben hun plaatsje in hun klas gevonden. Zijn ze aan het aftellen naar de volgende vakantie of kunnen ze niet wachten tot de volgende schooldag? Misschien hebben ze al een voorkeur in bepaalde vakken. Wetenschap misschien? Wij stellen ons, bij Curious Cats, de vragen: Hoe bepalen jongeren die voorkeur? Welke variabelen spelen mee? Zijn de variabelen anders voor meisjes dan voor jongens?

Meisjes vs jongens

Geen zorgen, dit artikel is geen betoog. We zijn enkel geïnteresseerd in het bouwen van bruggen om maatschappelijke vraagstukken te beantwoorden. Leerlingen willen allemaal hun interesses matchen aan leerstof. Laten we dus ons best doen om de impact van de content zo groot mogelijk te maken.

Michèle en Jill Vanparys zijn allebei trotse ouders. Tijdens het schooltraject van hun kinderen botsten ze op een eigenaardigheid in wetenschappelijke vakken. Hun observatie? Jongens storten zich op de proefjes terwijl meisjes vaak een doel, een reden, nodig hebben om te experimenten. Meestal geven meisjes het voortouw aan jongens om de oplossing te achterhalen omdat jongens geneigd zijn om sneller aan de slag te gaan.

Als we de materie op een leuke manier brengen én aandacht geven aan wat jongens en meisjes boeien, dan zitten we op het goede spoor. -Michèle Vanpays

Storytelling vs actie

De makers van Ava & Trix amuseren zich met deze vraagstukken. Meer nog, ze zijn elke dag op zoek naar oplossingen om deze vragen te beantwoorden. Want meisjes en jongens hebben wel degelijk een andere manier om complexe theoretische materie te verwerken. Meisjes zijn doorgaans op zoek naar een verhaal als bindmiddel tussen prikkels van buitenaf en hun cognitieve verwerking. Jongens worden dan weer geamuseerd door actie. Boeiende resultaten, hé? Daar moeten we iets mee doen!

Op de schoolbanken hebben leerkrachten niet altijd de middelen om ad hoc en flexibel in te spelen om de interesses van hun leerlingen. Of toch?

Jongens en meisjes amuseren zich evenveel tijdens wetenschappelijke experimenten. Ze worden alleen anders getriggerd. Meisjes houden meestal van een verhaallijn rond de wetenschappelijke proeven. Jongens houden vaak meer van proefjes die kaboooom doen. Ava & Trix covert beide stimuli. - Michèle Vanparys

Ava & Trix, wetenschap is fun!

Een toonbeeld van onze ambities is de game Ava & Trix. Het spel dicht de kloof tussen wetenschappelijke kennis en de goesting om te leren. Kinderen tussen 8 en 11 jaar ontwikkelen op verschillende manieren interesse in wetenschap en techniek. De zusjes Ava en Trix beantwoorden in een interactief spel zowel het storytelling- als het actiegedeelte om een maximale indruk op ze te maken. Het resultaat? Leren kan zeer zeker fun zijn. Vraag het maar aan de leerlingen nadat ze een verhaal gespeeld hebben. Pssst, Ava en Trix zijn toevallig ook twee meisjes. Zo voelen meisjes zich meer aangesproken om te experimenteren met wetenschap en techniek.

Laten we dus afstappen van het idee dat meisjes en jongen andere interesses hebben. We willen manieren vinden om talenten te ontdekken. Elk kind heeft de wil om zijn eigen 'eureka' uit te schreeuwen. Misschien wel in de wetenschap. Wie zal het zeggen.

Hoe spelen?

Simpel, download de app en hupsakee...