written by
Elke Lenders

Kinderen ontdekken hun studieinteresses met Kr8cht!

Kr8cht 3 min read

Kr8cht, wa's da? 't Is een game, een indicatieve wegwijzer voor kinderen in de overgang van de lagere school naar het secundair onderwijs.

We horen het onze ouders nog zeggen tegen onze 10-jarige zelve: "Geniet van je jonge jaren. Alles is nog zo zorgeloos als je naar school gaat." Klopt dat eigenlijk? Kinderen tussen 10 en 12 jaar worstelen best wel met moeilijke vraagstukken. Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Wat moet ik studeren? Welk beroep zie ik mezelf later uitoefenen?

Het studieaanbod is veel diverser dan toen de ouders nog op de schoolbanken zaten. Hoe moeten kinderen vandaag keuzes maken doorheen de jungle van studiedomeinen? Niet evident, me dunkt. Kr8cht is een game die jongeren helpt bij het ontdekken van hun interesses voor de studiedomeinen in het Vlaams onderwijs.

Waarom is Kr8cht nodig?

Sinds de Vlaamse Overheid het aanbod van studierichtingen gereduceerd heeft naar 8 transparante studiedomeinen, heerst er een nood om deze nieuwe studierichtingen te ontdekken. Ook kinderen en ouders zijn vragende partij om meer indicaties te krijgen over de interesses van het kind. Waar zijn ze goed in? Wat doen ze graag? Dat zijn belangrijke vragen. Niet?

Kr8cht werd gerealiseerd met steun van de Vlaamse overheid en Imec. Het spel is een vervolg op de eerste versie die werd ontwikkeld in het kader van het Transbaso-project met steun van volgende partners: Universiteit Gent, Universiteit Antwerpen, Vrije Universiteit Brussel, AP Hogeschool Antwerpen en HoGent. De onderwijssector is dus aan het investeren in de toekomst en het welzijn van jonge studenten.

Percepties doorbreken en interesses meer belichten

Er zijn geen goeie en slechte richtingen. Zoiets bestaat niet. Er zijn gewoon richtingen die beter passen bij studenten dan andere. Laten we afstappen van die perceptie dat Latijnse de enige juiste keuze is voor jongeren die goede punten halen. - Kasper Geeroms, Curious Cats (game designer van Kr8cht)

Curious Cats, de bedenkers van Kr8cht, staat trots achter een driejarig ontwikkelingstraject. De rode draad in hun projecten is het opleveren van oplossingen die een maatschappelijk nut invullen. De game Kr8cht is daarin niet anders.

De spelregels

Het spel bestaat uit 32 levels en duurt over de hele lijn ongeveer acht uren. Vanaf het vijfde leerjaar is het interessant om leerlingen aan de wereld van Kr8cht voor te stellen.

Oh ja, Kr8cht heeft 8 kleurrijke helden. Ze staan elk voor een studiedomein. De ontdekkingsreiziger Akim staat bijvoorbeeld voor taal en cultuur. Bodi is dan weer de STEM-held die zich voortbeweegt in een zelfgebouwde robot. Kinderen grijpen naar de held die hen het meest interesseert om een bepaald probleem op te lossen. Obstakels en dilemma's dwingen de jonge spelers om keuzes te maken, om hun helden te gebruiken. Het resultaat is een dashboard met een overview aan interesses en sterktes. Er zijn geen foute uitkomsten.

De acht helden van Kr8cht!

Begeleiding

Een leerkracht begeleidt de progressie van het kind en gebruikt het parcours van het kind als gespreksonderwerp tijdens een oudercontact. Zo zijn de ouders op de hoogte van (verborgen) interesses van hun kinderen.

Wat is de meerwaarde van Kr8cht?

  1. Kr8cht is een tool om interesses van kinderen te koppelen aan studiedomeinen.
  2. De uitkomst van Kr8cht is altijd positief, gezien er geen foute interesses kunnen zijn.
  3. Het spelresultaat belicht interesses die kinderen kunnen gebruiken als gespreksonderwerp om een studiekeuze te maken.
  4. Leerkrachten volgen kinderen tijdens hun spel op en krijgen extra inzichten over de interesses in hun klas. Ook ouders en leerkrachten krijgen nieuwe inzichten. Alle cijfers worden ook gebundeld om de game naar een nog hoger niveau te liften.
  5. 't Is vooral fun om via een game op ontdekking te gaan. Er komt geen 'les' aan te pas.

Hoe kan je de power van Kr8cht ontdekken?

Door het te spelen natuurlijk! Ready, set... Go!

Education Serious game